Barokkanske klarinetter

Hafslund Hovedgård Søndag 7. mai 2017 kl. 19.00

Program:
Antonio Vivaldi:
Konsert for strykere i G-dur RV 151 Alla Rustica
Francesco Conti:
I bei fregi che adornan quell’alma fra kantaten Con più lucidi candori for sopran, chalumeau og basso continuo.
Lontananza dell’amato fra kantaten med samme navn for sopran, chalumeau, travers, fiolin, lutt og basso continuo
Antonio Caldara:
Non v’è pena nell’amore fra kantaten med samme navn for chalumeau, travers og basso continuo
Antonio Vivaldi:
All’ ombra di sospetto (resitativ) og Avezzo e non il core fra kantaten All’ ombra di sospetto RV 678, for sopran, travers og basso continuo
Joseph Haydn:
Trio i D-dur. 113 Hob. XI:113 for klarinett d’amore, bratsj og cello

PAUSE

Wolfgang Amadeus Mozart:
Klarinettkvintett i A-dur K 581

Etter Vivaldis livsglade konsert for strykere, setter Berit Norbakken Solset og Lorenzo Coppola an en melankolsk stemning med arier av Conti og Caldara. Chalumeau var opprinnelig et ganske enkelt folkeinstrument med en klang så intim og lik menneskets stemme at mange barokkomponister fikk sansen for dens intime, følelsesladde uttrykk.
I Vivaldis galante kantate All’ ombra di sospetto er det fløyta som får sjansen til å sjarmere i et blomstrende samspill med sopranen. Vår egen Torun Kirby Torbo er en av Europas ledende barokkfløytister.
Klarinett d’amore er også et varmt, elegisk instrument, ikke ulikt bratsjen og celloen. Det var kanskje dette som inspirerte Haydn til å skrive en perler av en trio for disse tre instrumentene.
Mozart elsket å skrive operaer så høyt at han skrev mye av instrumentalsmusikken sin også som dramaer i flere akter. Med Lorenzos levende introduksjon og tolkning av dette fantastiske verket, kan dere glede dere til en strålende avslutning på denne reisen gjennom klarinettens barndom.

OM MUSIKERNE
Italieneren Lorenzo Coppola er en av Europas ledende utøvere på historiske klarinetter. Han spiller jevnlig med de beste europeiske barokkorkestrene, som f.eks Freiburger barockorchester, Les Arts Florissants og La Petite Bande XVIII, men det er først og fremst kammermusikken han brenner for. I tillegg til å spille med ensembler som Ensemble Zefiro, Manon Quartett og Quatuor Terpsycordes, konserterer han ofte med
andre tidligmusikkstjerner, som Andreas Staier, Isabelle Faust, og Hidemi Suzuki. Siden 2004 har han vært professor i historiske klarinetter på Escola Superior de Música de Catalunya i Barcelona.

Berit Norbakken Solset tilhører eliten blant våre sopraner.
Etter avsluttet diplomstudium ved Norges Musikkhøgskole vant hun i 2006 Rikskonsertenes prestisjefylte konkurranse INTRO-klassisk. Dette ledet blant annet til et tett samarbeid med Bjarte Eike og Barokksolistene. For deres innspilling «The Image Of Melancholy» har hun høstet strålende kritikker i både inn- og utland. I tillegg til å være en flittig brukt solist i oratorier, pasjoner og messer har hun gitt solokonserter ved de tyngste festivalene i Norge. De siste årene har hun også sunget opera med stor suksess, sist under Musikfestspiele Potsdam Sansoucci i 2015.
Hun har utviklet et nært samarbeid med dirigenten Ottavio Dantone som hun har jevnlige engasjement sammen med. Hun er stadig solist med ledende orkester og dirigenter og i de største konserthus, som Sydney Opera House (2016) sammen med Anima Eterna Brugge, ledet av Jos van Immerseel, Tokyo Opera City Hall (2016) med Tokyo Philharmonic Orchestra og dirigent Mikhael Pletnev, og dirigenter som Andreas Spering, Robert King og Juanjo Mena.
 
Barokkanerne er et Oslo-basert tidligmusikkensemble som debuterte sommeren 1989. Orkesteret er Norges mest aktive barokkensemble med over 30 konserter i året, og har de siste årene gjestet festivaler som Tage Alter Musik Regensburg, Oslo Operafestival og Festspillene i Nord-Norge. Barokkanerne driver et utstrakt samarbeid med kor i Oslo og over hele Østlandet, og ensemblet har også sin egen konsertserie i Oslo med jevnlige gjesteopptredener rundt om i byene i Østlandsområdet.
Ensemblet har gjort flere produksjoner for NRK radio og TV og gitt ut fire CD-produksjoner: Bellezza Crudel (2L, 2008) som inneholder et lite knippe kantater og konserter av Antonio Vivaldi med sopranen Tone Wik, blokkfløytisten Alexandra Opsahl og barokkfagottisten Per Hannisdal, Empfindsamkeit (LAWO, 2012) med symfonier og konserter av Carl Philipp Emanuel Bach ledet av barokkoboisten Alfredo Bernardini og med Christian Kjos som cembalosolist, Totally Telemann (LAWO, 2014) med orkestermusikk av Georg Philipp Telemann med Kati Debretzeni som kunstnerisk leder og barokkfiolinsolist og solistene Alfredo Bernardini, barokkobo;
Torun Kirby Torbo, traversfløyte, og blokkfløytist Ingeborg Christophersen. Ingeborg er også solist på ensemblets rykende ferske fjerde utgivelse, Recordare Venezia (LAWO, 2017) med et variert utvalg komponister fra denne fantastiske byen på sandbankene ved Adriaterhavet.
Barokkanerne samarbeider med ulike fremragende utøvere som kunstneriske ledere og solister.

Musikere som Rachel Podger, Emma Kirkby, Andrew Lawrence- King, Matthew Truscott, Rolf Lislevand og Ketil Haugsand bidrar med verdifulle impulser og unike kvaliteter til stor glede for både publikum og ensemble.
Barokkanerne støttes av Norsk Kulturråd, DNV-GL, Bergesenstiftelsen og Anders Sveaas’ Almennyttige Fond.

Ved denne konserten medvirker:
Lorenzo Coppola, historiske klarinetter
Berit Norbakken Solset, sopran
Torun Kirby Torbo, traversfløyte
Ariadne Daskalakis, barokkfiolin
Laima Olsson, barokkfiolin
Mari Giske, barokkbratsj
Gunnar Hauge, barokkcello
Jadran Duncumb, luttinstrumenter

BILLETTER KLIKK HER!

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

*